Logowanie Rejestracja
Zmiany w systemie podatkowym: Jak wpłyną na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw?

Strona główna Wiadomości Zmiany w systemie podatkowym: Jak wpłyną na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw? Zmiany w systemie podatkowym: Jak wpłyną na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw?

Zmiany w systemie podatkowym: Jak wpłyną na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw?

Kredyt kupiecki jest bardzo popularnym narzędziem finansowania działalności. Dzięki niemu, należność za zakup regulowana jest dopiero po 90 dniach lub w dwu lub trzyletnich ratach. Nic więc dziwnego, że z dobrodziejstwa odroczonych terminów płatności korzystają zarówno nabywcy towarów handlowych, usług, jak i środków trwałych.

Autor: Kamila_Szewczak | Dodano: 3 luty 2014
Zobacz więcej:

 

Do niedawna jedynym parametrem, który należało uwzględnić wybierając pomiędzy kredytem kupieckim a kredytem bankowym, był całkowity koszt kredytu vs. rabat, który można uzyskać u dostawcy z tytułu jednorazowej płatności. Od 2013 r. należy wziąć jednak również pod uwagę równie ważny aspekt podatkowy.

 

Przed rokiem 2014 dla rozliczenia kosztów podatkowych istotny był jedynie sam fakt nabycia środka trwałego/towaru/usługi (czyli otrzymania faktury) bez względu na termin dokonania zapłaty. Według  obowiązujących od nowego roku przepisów o podatku dochodowym (zarówno od osób fizycznych jak i prawnych) dotyczących tzw. „zatorów płatniczych”, podatnik jest zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych, jeżeli nie ureguluje płatności w ciągu 30 dni od daty upływu tego terminu. Jeżeli strony ustalą termin zapłaty dłuższy niż 60 dni i kwota ta nie zostanie uregulowana w tym terminie, wówczas podatnik będzie zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych (art. 15b ust. 2 ustawy o pdop). Jeśli przedmiotem nabycia będzie środek trwały podlegający amortyzacji, konieczna będzie korekta odpisów amortyzacyjnych.
 

 

Żeby uniknąć konieczności korekty kosztów, która dodatkowo nastręcza szeregu nierozstrzygniętych przez fiskusa wątpliwości, przedsiębiorca powinien nabyć przedmiotowy pojazd ze środków pochodzących z kredytu.  Z powołanego bowiem przepisu (art. 15b ustawy o pdop) nie wynika, aby zapłata za fakturę (umowę bądź inny dokument), powinna nastąpić ze środków własnych. Ważne jest, aby zobowiązanie zostało uregulowane.

 

Alternatywa: leasing operacyjny bądź wynajem Alternatywą dla zakupu z kredytu bankowego jest skorzystanie z leasingu operacyjnego lub wynajmu. W takim przypadku  każda rata leasingowa/czynsz najmu stanowić będzie koszt podatkowy.

 

Powyższe rozwiązania  są szczególnie korzystne w przypadku samochodów osobowych o wartości powyżej 20tys. EUR z uwagi na limit amortyzacji.  W przypadku leasingu należy pamiętać, że brak konieczności korekty odpisów amortyzacyjnych dotyczy jedynie leasingu operacyjnego (amortyzacji dokonuje leasingodawca), w przypadku leasingu finansowego (amortyzacji dokonuje leasingobiorca) podatnik jest zobowiązany do korygowania kosztów przychodów na zasadach określonych na wstępie.

 

 

Źródło: Opracowanie własne Expander Advisors na podstawie Raiffeisen Leasing

   
Banking-Magazine

Banking-Magazine



Dodaj opinię/skomentuj powyższą wiadomość:

Autor:
Treść:

Komentarze:   (łacznie 0)

Jak dotąd nikt nie skomentował powyższej wiadomości. Napisz pierwszy komentarz!

« Czy powyższa informacja finansowa była pomocna?
|

Zmiany w systemie podatkowym: Jak wpłyną na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw?

Ta strona używa COOKIES. Za ich pomocą zbieramy dane jedynie w celach statystycznych. Możesz usunąć pliki cookies z dysku twardego a także zablokować ich zapisywanie poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki. Więcej szczegółów w regulaminie.