Logowanie Rejestracja
Ustawa o usługach płatniczych chroni posiadaczy kart

Strona główna Wiadomości Ustawa o usługach płatniczych chroni posiadaczy kart Ustawa o usługach płatniczych chroni posiadaczy kart

Ustawa o usługach płatniczych chroni posiadaczy kart

Jeśli użytkujemy kartę zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, przed oszustwem w razie kradzieży lub zagubienia może nas uchronić jak najszybsze zastrzeżenie. Co więcej, jeśli bank zarzuci nam, że jednak autoryzowaliśmy sporne transakcje, dostarczenie dowodów winy leży po jego stronie.

Autor: Kamila_Szewczak | Dodano: 27 września 2012
Zobacz więcej:

Te i inne zapisy znalazły się w najnowszej ustawie o usługach płatniczych, której zasady do 24 października wprowadzić muszą wszystkie polskie banki. Obejmuje ona szczegółowe ustalenia dotyczące ochrony przed oszustwami dokonanymi przy pomocy kart kredytowych i debetowych. Ustanowione w tym względzie przepisy dają klientom spore możliwości obrony przed nadużyciami.



Podstawową formą zapobiegania oszustwom pozostaje zastrzeżenie karty w razie kradzieży lub zagubienia, które skutecznie uchroni nas przed ewentualnymi stratami. Ustawa nakazuje również ustalenie przez bank szczegółowych zasad autoryzacji transakcji. Dzięki temu, jeśli bank obciąży nas kwotą operacji, która nie została autoryzowana prawidłowo, będzie zobowiązany do jak najszybszego zwrotu spornej kwoty.



Kolejnym plusem dla użytkowników kart jest przeniesienie obowiązku dostarczenia dowodów winy na bank. Jeśli stwierdzimy, że nie autoryzowaliśmy danej transakcji, bank musi dowieść, że było inaczej. Rozstrzygający w tej sprawie nie będzie jednak ani ślad operacji na wyciągu, ani nawet fakt użycia numeru PIN. Każdy z tych argumentów może zostać podważony przez klienta, jeśli nie zostanie dostarczony jednoznaczny dowód na to, że faktycznie wykonaliśmy transakcję lub doszło do niej przez „rażące zaniedbanie”.



To pojęcie dotyczy sytuacji, gdy ponosimy pełną odpowiedzialność za transakcje nieautoryzowane. Termin jest nieścisły i nie ma konkretnej definicji, ale za przejaw „rażącego niedbalstwa” uznać można na przykład przechowywanie karty razem z numerem PIN lub udostępnienie jej w tej formie innej osobie. W takim wypadku jeśli dojdzie do oszustwa, odpowiadamy za stratę w pełnej wysokości, podobnie jak w sytuacji nie zgłoszenia karty lub korzystania z niej niezgodnie z umową.



W sytuacji, gdy do nieautoryzowanych transakcji dojdzie w wyniku kradzieży, zgubienia albo udostępnienia karty innej osobie, za ewentualną stratę odpowiadamy tylko do kwoty 150 euro.

   
Banking-Magazine

Banking-Magazine



Dodaj opinię/skomentuj powyższą wiadomość:

Autor:
Treść:

Komentarze:   (łacznie 0)

Jak dotąd nikt nie skomentował powyższej wiadomości. Napisz pierwszy komentarz!

« Czy powyższa informacja finansowa była pomocna?
|

Ustawa o usługach płatniczych chroni posiadaczy kart

Hakerzy zaatakowali mBank
Zobacz następny artykuł:
Hakerzy zaatakowali mBank
Zamknij
Ta strona używa COOKIES. Za ich pomocą zbieramy dane jedynie w celach statystycznych. Możesz usunąć pliki cookies z dysku twardego a także zablokować ich zapisywanie poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki. Więcej szczegółów w regulaminie.